Materiaal
Ik gebruik Chinese penselen van hoge kwaliteit, een dun potlood, aquarelverf in blokjes en verschillende soorten inkt (vloeibare Indiase inkt en Japanse inktsticks). Ik geef de voorkeur aan aquarelblokken, maar ik gebruik ook aquarelbuizen en waterverfpotloden om speciale effecten te maken. Ik schilder op zwaar, glad, wit tekenpapier, waarbij kleine stukjes papier dienen als schilderspalet. Ik gebruik keukenpapier om gemorst water of een teveel aan aquarelverf op te nemen.
Methode
Als ik eenmaal heb besloten om te beginnen met schilderen ,volg ik een paar eenvoudige regels die jou misschien ook kunnen helpen: Het is een gouden regel met tekenen en schilderen dat je iets moet kiezen dat je écht wilt tekenen. Immers als je houdt van wat je ziet en wilt gaan tekenen, weet je ook waar je op wilt focussen en welke kleuren je wilt gebruiken. Ten tweede: je moet echt het gevoel hebben dat je wilt beginnen met schilderen, net zoals een sprinter die de 100 meter moet gaan lopen daar klaar voor is voordat de race begint. Dus als je het gevoel hebt dat je klaar bent om te schilderen, zorg er dan voor dat je alle benodigde materialen binnen handbereik hebt, zodat je het proces niet hoeft te onderbreken tijdens het schilderen. Voortbordurend op het voorbeeld van die sprinter: hij zal ook niet midden in de race zijn veters gaan strikken. Tot slot zorg er altijd voor dat je een 'wit plan' hebt. Omdat er geen witte 'verf' is wanneer u aquarellen gebruikt, moet u het wit van het papier gebruiken als de witte 'verf' in uw tekening. Dat betekent dat de delen van jouw schilderij die je 'wit' wilt hebben leeg moeten blijven. Je moet dus van tevoren beslissen wat wit blijft en waar je kleur gaat gebruiken. Je hebt ook een plan nodig als je een dier wilt schilderen dat van zichzelf al vrij wit is. Gelukkig is wit meestal niet altijd helderwit, dus als je goed naar een wit dier kijkt, zul je merken dat er lichte gebieden zijn en gebieden die min of meer schaduw hebben. Kijk maar eens naar het dier hieronder en je zult zien wat ik bedoel!
Ervaring
Ervaring is cruciaal bij het werken met waterverf en hoe meer je experimenteert, hoe meer gevoel je krijgt hoe de combinatie van verf en water op het papier 'reageert'. Neem de tijd om vertrouwd te raken met de manier waarop het papier water en verf absorbeert; experimenteer met penseelgroottes en met het mengen van kleuren. Je zult merken dat hoewel water zijn eigen weg zoekt op het papier, je nog steeds prachtige effecten kunt creëren. Sta jezelf daarom toe om fouten te maken, want dit is de gemakkelijkste en snelste manier om de geheimen van deze techniek te leren. Als je dat doet, zul je merken hoe leuk het is om Zen tekenen met Zen aquarel te combineren en datgene wat jij wilt tekenen of schilderen op papier te krijgen. Om te laten zien hoe dat in de praktijk werkt heb ik een time-lapse video gemaakt van een schilderij dat me ongeveer 40 minuten kostte. Als je goed kijkt, zie je dat ik in lagen werk: soms werk ik 'nat op nat' (nieuwe verflaag stroomt op de natte eerste laag) en soms werk ik 'nat op droog' (de nieuwe laag stroomt niet op de droge eerste laag).